Centrul „Arte” are influențe asupra dezvoltării copilului în toate domeniile, adresarea acestora tine de măiestria cadrului didactic de a planifica experiențe variate și inspirate. De la dezvoltarea socio-emoțională pe care copiii o pot trai prin dezvoltarea abilităților de a interacționa cu colegii, la dezvoltarea conceptului de sine și al expresivității emoționale prin intermediul dezvoltării limbajului și al comunicării sau al motricității fine, la stimularea creativității și exersarea persistentei, toate se întrepătrund în sarcinile, tehnicile și tipurile de activități din Centrul „Arte” și pot asigura dezvoltarea globala a copilului.
Pe lângă bucuria, emoțiile și satisfacțiile
copiilor, Centrul „Arte” le oferă celor mici cadrul în care ei învață sa
comunice, stimulându-le curiozitatea, imaginația, creativitatea, dar și
spiritul de inițiativă.
Gama de materiale din acest Centru poate
include: blocuri de desen, hârtie de toate dimensiunile și culorile, creioane
colorate, acuarele, foarfece, pasta de lipit, planșete, plastilina, coca,
coloranți alimentari, autocolant, sfoara, sarma, gheme de lână divers colorate,
casetofon, radio, casete cu muzica, instrumente muzicale funcționale sau în
miniatură: muzicuțe, fluiere, xilofoane, tamburine, măști, vestimentație pentru
dansuri.
Dacă li se dă copiilor timpul, ocazia și
libertatea de a lucra cu materialele din acest Centru, de a face singuri
descoperiri și de a testa idei în practica, atunci însușirile sau calitățile
astfel stimulate vor ajuta la punerea bazelor unor activități viitoare, ale
vârstei adulte.
În Centrul „Arte” copiii exersează pictura cu
degetele, cu buretele, cu dopuri sau rulouri de carton, imprimă materiale
textile, pictează cu ceară, modelează din aluat, plastilina și lut,
confecționează colaje, păpuși din pungi de hârtie, din șosete sau mănuși și
alte jucării. Aici pot discuta despre artă, despre ce sentimente le
trezește experiența artistica. Materialele de care beneficiază copiii în acest
centru au rolul de a oferi satisfacția obținerii unui produs propriu, printr-un
efort îmbinat cu plăcerea de a lucra, de a se exprima pe sine. De altfel, în
amenajarea acestui spațiu, educatorul se va asigura de confortul și intimitatea
în care copiii lucrează.
În acest Centru copilul
dobândește:
-cunoștințe
și deprinderi elementare de utilizare a instrumentarului de lucru
-abilități
ce țin de motricitatea fină și senzorio-motorie
-inițiativă,
perseverenta în activitate, creativitate
-
abilități de comunicare prin limbajul artistic
-expresivitate
emoțională și socială
-deprinderi
igienice privind condițiile de munca.
Echipa de educatori are rolul de a facilita și încuraja originalitatea
copiilor și de aceea nu se oferă modele și tipare care pot duce la frustrare și
eșec, deoarece coordonarea ochi mână și dexteritatea manuală nu sunt înca dezvoltate complet la copiii de
vârstă preșcolară.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu